Ahad, 28 Jun 2009

Mesyuarat Pembinaan Ibu Gelanggang Seni Silat Jawa Betawi

Alhamdulillah. Pada hari sabtu yang lalu, telah diadakan mesyuarat khas bagi membincangkan pembinaan Ibu Gelanggang Seni Silat Jawa Betawi. Mesyuarat yang dihadiri lebih kurang 30 pesilat yang terdiri daripada guru-guru dan pesilat diadakan di rumah Guru Utama Pak Ngah Ckek Mee.
Mesyuarat tersebut telah memutuskan pembinaan Ibu Gelanggang akan dilakukan dengan kadar segera. Mesyuarat juga bersetuju agar cikgu Zakaria menjadi bendahari bagi mengumpul dan menyelia peruntukan dan perbelanjaan bagi pembinaan ibu gelanggang tersebut. Mesyuarat juga memutuskan agar pembinaan Ibu Gelanggan tersebut akan dilakukan secara gotong royong oleh pesilat-pesilat Jawa Betawi

Selasa, 9 Jun 2009

Guru Utama Perguruan-Che Mee bin Che Pa


Guru Utama Persilatan Jawa Betawi
Nama : Che Mee bin Che Pa
Umur : 55 tahun
Jawatan Lain : - Pengerusi Surau Kg Padang Panjang
- Bilal dan AJK Masjid Kuala Rimau
Alamat : Kampung Padang Panjang, Mukim
Kuala Rimau, Pendang, Kedah
Nama Panggilan: Pak Ngah Che Mee

Sejarah Dan Salah Silah Perguruan Seni Silat Jawa Betawi

SEJARAH DAN SALAH SILAH PERGURUAN

Seni Silat ini dikenali dengan nama Seni Silat Jawa Betawi. Pada era 1940-an sehingga 1980-an, silat ini hanya dikenali dengan nama Silat Jawa atau digolongkan dalam kategori silat pulut yang dimainkan di majlis keramaian seperti kenduri kahwin dan sebagainya. Walaubagaimanapun, seni silat ini kerap mendapat undangan Almarhum Tengku Kasim untuk dipertontonkan di khalayak dan kadang-kadang diminta ‘berlaga’ dengan pesilat lain oleh beliau.

Pengasas seni silat ini ialah Almarhum Sheikh Abdul Yunus yang berasal dari tanah seberang iaitu Daerah Chirebon di Kepulauan Jawa. Pada ketka itu, beliau sedang beruzlah di Gunung Serimbun. Beliau kemudiannya mewariskan ilmu seni silat ini kepada seorang anak muda yang sangat sukakan ilmu dan merantau yang bernama (almarhum) Salleh. Dikatakan bahawa seni silat ini adalah permainan orang jawa dan Salleh merupakan orang Bugis. Bagaimanapun Allah telah mentakdirkan bahawa ilmu permainan orang Jawa ini akan dibawa dan diperkembangkan oleh orang Bugis. Justeru ianya diperkenalkan dengan nama Seni Silat Jawa Betawi. Silat Jawa merujuk kepada asal permainan ini iaitu dari orang Jawa, manakala Betawi pula merujuk kepada daerah asalnya dan untuk mengelakkan kekeliruan dengan perguruan lain seperti Kuntau Jawa dan sebagainya.

Sebagai anak Bugis yang taat beragama, semangat untuk merantau dan mencari ilmu serta pengalaman berkobar di dalam jiwa Salleh yang dikenali sebagai Haji Salleh Jawa, Haji Jawa dan Tok Jawa setibanya di Tanah Melayu. Pada tahun 1897, ketika berusia seawal 25 tahun, beliau telah belayar ke Tanah Melayu dan tiba di tempat persinggahan pertama beliau iaitu Sidam di dalam negeri Kedah. Sebagai seorang perantau, beliau telah melakukan pelbagai pekerjaan dan kemudiannya telah mengajar ilmu persilatan Silat Jawa ini kepada orang-orang kampong dan mewariskannya kepada Senapi Yob iaitu anak Penghulu Sidam. Beliau kemudiannya telah mengembangkan lagi ilmu persilatan ini kepada penduduk Kampung Lahar Yooi dan Permatang Tok Dek. Di sini, beliau telah bertemu jodoh dengan Mek Tam. Hasil perkongsian hidup beliau telah mendapat seorang anak lelaki. Walaubagaimanapun, anak lelaki beliau telah telah meninggal dunia ketika berumur belasan tahun. Sebelum merantau ke Guar Cempedak, belaiu telah mengamanahkan semua gelanggang Kepada Senapi.

Di Guar Cempedak, beliau telah mewariskan persilatan ini kepada Haji Hussin Che Dol. Seterusnya beliau meneruskan perjalanan ke Kampung Pondok Chegar iaitu satu tempat pengajian agama. Disini beliau telah mewariskan pula kepada Haji Shafie bin Haji Tahir. Haji Salleh kemudiannya telah membuka gelanggang di Sawa, Pendang dan mewariskannya kepada Hai Awang Haji Hamid atau lebih dikenali sebagai Haji Awang Mudim dan anak saudaranya iaitu Ahmad bin Hashim atau digelar Mat Punjab. Dalam tahun 1940, Haji Salleh masih mengajar di Sawadan anak murid bongsunya ialah Haji Hamid bin Haji Mahmud. Beliau kemudiannya meneruskan perjalanan dan berhenti di Kampung Padang Panjang, Mukim Kuala Rimau dalam daerah Pendang dan meninggal dunia pada tahun 1945 ketika berusia lewat 73 tahun. Namun beliau tidak meninggalkan zuriat dan pewaris harta kecuali anak-anak muridnya yang mewarisi ilmu silat dan agamanya.

Isnin, 8 Jun 2009

Seni Silat atau Pencak Silat adalah salah satu seni mempertahankan diri bagi bangsa Melayu atau Nusantara yang diamalkan sejak berkurun yang lampau. Usia sesebuah ilmu atau salasilah seni silat tidak dapat dihuraikan secara terperinci dan tepat kerana tiada usaha-usaha untuk mengkaji dari pihak berwajib secara mendalam. Ada yang menganggarkan seni ini telah berusia beratus-ratus tahun dan diperturunkan dari generasi ke generasi. Ini termasuklah pengamal-pengamal seni mempertahankan diri ini di Malaysia, Filipina, Brunei, Indonesia, dan Thailand. Mereka yang belajar silat digelar pesilat. Amalan sekarang, pegajar atau guru silat digelar jurulatih dan seorang yang mewarisi aliran sesuatu perguruan digelar Guru Utama aliran itu.Kebanyakan guru silat kini menolak gelaran Mahaguru kerana bagi mereka gelaran 'maha' hanya sesuai untuk Allah (Tuhan) dan ini menepati perawakan guru silat yang kebiasaannya gemar menyembunyikan kemahiran mereka dan amat merendah diri. Pesilat senior yang telah lama berkecimpung dalam dunia silat sebagai pengajar (atau menyembunyikan kemahiran mereka), berkemahiran tinggi dan ada di antaranya mewarisi beberapa aliran yang telah hilang digelar sebagai Guru Tua dan amat dihormati. Pesilat yang mempunyai tahap silat yang tinggi digelarkan pendekar.
Antara senjata-senjata Melayu lama yang sering digunakan oleh pesilat adalah seperti keris, badik, kerambit, parang, pedang, lading, Tumbuk Lada, tekpi, tongkat, tembong dan sundang. Bagi silat yang tidak menggunakan senjata, pengajaran akan menumpukan perhatian kepada pertempuran tangan kosong (tanpa senjata). Secara am sesebuah aliran silat mengajar kedua-dua kemahiran dan aliran yang hanya menumpukan salah satu daripadanya adalah sedikit. Kebiasaannya seseorang penuntut atau murid baru akan ditumpukan kepada kemahiran tempur tangan kosong sebelum diajar bermain senjata. Bagi sesetengah aliran, hanya murid yang diiktiraf berkemahiran dan mempunyai adab keperibadian yang tinggi dibenarkan mempelajari kemahiran senjata, terutama bagi yang mempunyai senjata yang dianggap senjata 'rasmi' bagi aliran itu.
Pergerakan silat terbahagi kepada bunga (pergerakan seolah-olah tarian, digelar juga seni atau tari) dan buah (pukulan atau buah pukul). Bagi mereka yang tidak pernah melihat seni pertahanan diri ini, mungkin ia kelihatan seperti sejenis tarian. Namun terdapat aliran yang hanya mempunyai buah seperti Silat Cekak dan Buah Bentayan. Seni tari yang halus ini memungkinkan ia digunakan sebagai persembahan dalam sesuatu majlis keramaian, malah hampir setiap aliran mempunyai 'tari sembah' termasuklah aliran yang tidak mempunyai bunga. Tari sembah ini dipersembahkan untuk memperkenalkan diri dan aliran yang diwakili/dipelajari. Dalam situasi pergaduhan, permulaan langkah dari tari sembah atau sejurus dari bunga yang diperlihatkan membolehkan pesilat mengenali rakan sealiran dan memungkinkan situasi berakhir dengan damai dan bermaaf-maafan.
Adalah menjadi ungkapan yang terkenal dan biasa disebut oleh guru-guru silat bahawa bunga silat mempunyai seribu satu muslihat. Selain daripada kelihatan mengelirukan (seolah-olah menari) dan sebab-sebab di atas, bunga juga digunakan untuk memberi masa dan ruang kepada lawan untuk menghulurkan salam perdamaian (ini dapat dilihat dalam kebanyakan bunga yang kelihatan seperti menghulur salam), menyembunyikan buah dan sudut serangan dan mengacah serta mengumpan lawan (kadangkala sehingga sengaja menunjukkan bahagian tubuh tertentu bagi diserang untuk memerangkap musuh). Silat Gayung Fatani terkenal dengan pergerakan bunga yang cantik dan istilah 'melilit'. Pesilat aliran ini akan sengaja memberi ruang dan isyarat kepada musuh untuk menyerang atau cuba melepaskan diri, di mana semakin musuh itu menyerang setelah termasuk perangkap kuncian, maka semakin ketat mereka akan 'terbelit' dalam kuncian pesilat aliran ini.
Silat juga terkenal sebagai sistem pertahanan diri yang banyak menggunakan kuncian, sama ada kunci urat saraf atau anggota tubuh. Istilah 'kunci mati' adalah sinonim dengan silat.
Jenis silat (umum)
Timbul salah faham di kalangan orang ramai bahawa silat seni seperti silat pulut adalah biasanya dipersembahkan pada majlis rasmi dan majlis keramaian seperti majlis perkahwinan manakala silat dari jenis buah pukul atau seni tempur pula lebih banyak disorokkan dari pandangan ramai atas dasar-dasar memelihara seni, muslihat permainan dan beberapa alasan yang lain. Hakikatnya 'silat pulut' bukanlah satu aliran silat berlainan yang hanya memfokuskan persembahan dan tidak boleh mempertahankan diri. Ia hanyalah terma atau gelaran yang digunakan apabila pesilat merancang acara persembahan mereka di majlis keramaian. Ini termasuklah tari sembah dan pertempuran yang diatur. Sudah tentu rahsia dan muslihat permainan aliran tidak dipertontonkan. Kebiasaannya sekumpulan pesilat menubuhkan kumpulan 'silat pulut' ini untuk membincangkan dan berlatih untuk persembahan-persembahan di majlis keramaian di kejiranan mereka. Inilah asalnya wujud 'aliran' atau 'sekolah silat pulut'. Nama silat pulut ini dikatakan berasal daripada 'pulut pengantin' (majlis-majlis perkahwinan di mana ia selalu dipersembahkan).
Silat sehingga kini sudah banyak yang dipecahkan alirannya, seperti mana pecahnya silat Gayung (Gayung Laksamana, Gayung Laksamana Pahang dan lain-lain lagi). Di Malaysia sahaja terdapat hampir 500 Perguruan Silat yang telah dapat dikesan.
Terdapat juga pendapat yang mengatakan bahawa silat kini semakin tidak mendapat sambutan daripada golongan pemerintah yang sepatutnya memelihara seni ini dengan alasan terdapat unsur-unsur khurafat yang terdapat dalam silat. Dengan kesedaran pembangkitan Islam hari ini, guru-guru aliran telah menentang dan membuang amalan-amalan yang dilihat bertentangan dengan ajaran agama seperti jampi serapah, pemujaan makhluk ghaib tertentu dan sebagainya. Pertubuhan Silat Kebangsaan (PESAKA) sendiri telah banyak membawa usaha pemodenan dalam dunia silat hari ini. Apa yang pasti Silat akan terus menjadi warisan dan lambang jati diri Melayu sedunia.



Etimologi

Suatu teori menyatakan bahawa perkataan silat sendiri berasal dari silek dari bahasa Minangkabau.[1] Silek adalah salah satu komponen untuk menyembahkan tarian rakyat randai Minangkabau bersampingan bakaba (pereka cerita) dan saluang jo dendang (lagu-dan-seruling).
Istilah silat adalah sebenarnya suatu kata nama am yang digunakan untuk merujuk pada seni mempertahankan diri di Asia Tenggara.[2] It can be said in Malaysia as seni silat, seni bela-diri and sometimes ilmu silat. In Sumatra silat is known as silek and more popularly in Java and Indonesia as Pencak Silat. The Chinese fusion of silat is known as kuntao.[2]
Pada umumnya perkataan Silat atau Gayung biasa digunakan oleh masyarakat Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, Silek dan Gayuang di Sumatra, Penca dan Maempok di Jawa Barat, Pencak di Jawa Timur dan Jawa Tengah, Mancak di Madura dan Bawean, Encak di Bali, Mpaa Sila di Dompu dan Nusa Tenggara Barat, Bermancek di Bulungan dan Kalimantan, memencak di Bugis dan Sulawesi, Akmencak di Sulu dan Sulawesi[3], Basilat dan Kali di Mindanau.
Sejarah
Silat tersebar sepanjang Nusantara Melayu sejak abad ke-7 M, tetapi asal-usulnya masih lagi tidak pasti. Meskipun, silat telah diakui sebagai seni Melayu asli.[4] Orang Melayu yang telah menetap di bandar-bandar pantai pulau Sumatera dan Semenanjung Melayu, dari Aceh di utara ke Kelantan, Kedah dan Kepulauan Riau di selatan, adalah orang yang mengamalkan silat. Perhubungan dengan kumpulan suku kaum lain di bandar-bandar pantai telah juga mempengaruhi bentuk silat. Adanya bukti bahawa budaya China dan India telah mempengaruhi gaya-gaya seni mempertahankan diri itu.[5] Apabila Islam disebarkan sepanjang nusantara abad ke-14, ia diajar di samping dengan silat. Selain seni bertarung dan tarian budaya rakyat, silat kemudian menjadi suatu latihan rohaniah.[6]
Silat telah diperhaluskan ke ciri keistimewaan sultan, panglima dan pendekar sewaktu empayar Kesultanan Melaka, Majapahit dan Srivijaya. Ia adalah waktu apabila silat tersebar sepanjang Semenanjung Melayu, Jawa, Bali, Sulawesi dan Borneo. Orang Melayu, terutamanya di semenanjung Melayu, menganggap cerita legenda Hang Tuah pada abad keempat belas sebagai bapa silat.[5]
Silat berkongsi sejarah yang sama di Malaysia (termasuk Singapura ketika itu), Brunei dan Indonesia sewaktu era penjajahan sebagai suatu wadah untuk membebaskan diri daripada kekuasaan penjajah.[5] Sewaktu era pasca penjajahan, silat telah menikmati populariti dan nama yang tinggi oleh kerana jasa-jasa pendekar yang telah memimpin perjuangan dan mengorbankan nyawa untuk kemerdekaan.
Kegunaan daerah
Di Indonesia, pencak silat telah dipilih pada 1948 sebagai suatu istilah kesatuan untuk seni pertahan diri mereka. Ia adalah suatu kata majmuk dari dua istilah yang umumnya digunakan untuk seni pertahan diri di Indonesia. Pencak adalah istilah yang digunakan di Jawa tengah dan timur, sementara silat digunakan di Sumatera. Dalam kegunaan moden, pencak dan silat dilihat sebagai dua aspek pada amalan yang sama. Pencak adalah aspek persembahan pada seni pertahan diri, sedangkan silat adalah inti perkelahian dan seni pertahan diri.
Di Bali, dengan suatu penduduk (94%) Hindu, silat adalah suatu kuasa kesatuan dalam setiap district dan hampir setiap kampung.[perlu petikan] Arahan rasmi mengambil tempat setiap pagi dan petang oleh satu dari dua pertubuhan: Bakti Negara dan Kertha Wisesa.
Di Malaysia, silat adalah suatu istilah yang digunakan sebagai istilah payung untuk semua seni pertahan diri Melayu. Contoh-contoh pada gaya-gaya silat di Malaysia adalah Silat Cakar Harimau, Silat Gayung Zahir 9, Silat Pancasila, Silat Keris Lok Sembilan, Silat Gayung Pusaka dan Silat Lian Padukan. 1 dalam 5 orang Melayu di Malaysia mengamalkan silat.[perlu petikan]
Di Malaysia, Perguruan Silat diberi nama mengikut masyarakat seperti Silat Minangkabau, Silat Bugis, Silat Jawa dan Silat Kerinci. Terdapat juga perguruan yang diberi nama mengikut daerah seperti Silat Gayong Fatani, Silat Gayungman Kedah, Silat Buah Pukul Mersing dan Silat Pukulan Melaka. Terdapat juga perguruan yang diberi nama mengikut tokoh seperti Silat Hang Tuah, Silat Cekak Ustaz Hanafi, Silat Mat Kilau dan Silat Sendeng Hj Hamid. Terdapat juga perguruan yang diberi nama mengikut motif gerak dan semanagat haiwan seperti Silat Rajawali, Silat Penyu, Silat Siamang Laut dan Silat Harimau.
Perkembangan
Pada bulan Mac, 1980,Persekutuan Pencak Silat Antarabangsa (PERSILAT) telah rasmi ditubuhkan sebagai badan induk silat di peringkat antarabangsa dan Jakarta, Indonesia menjadi ibupejabat PERSILAT. Indonesia, Malaysia, Brunei dan Singapura telah diiktiraf sebagai anggota pendiri PERSILAT. Badan induk kebangsaan untuk silat dikenali sebagai Ikatan Pencak Silat Indonesia (IPSI) di Indonesia, Persekutuan Silat Kebangsaan (PESAKA) di Malaysia, Persekutuan Silat Brunei (PERSIB) di Brunei dan Persekutuan Silat Singapura (PERSISI) di Singapura.
Pencak Silat telah diiktiraf sebagai Seni Bela Diri Asli bangsa Indonesia. Manakala di Malaysia, Kerajaan Malaysia telah mengiktiraf bahawa Silat sebagai Seni Bela Diri Rasmi Malaysia dan diwartakan dibawah Akta Warisan Negara semasa Konvensyen Silat yang dianjurkan pada 3hb hingga 4hb Disember 2006.
Pada 23hb hingga 24hb September, 1979, ketika Sukan Asia Tenggara ke-14, IPSI telah memperkenalkan Olahraga Pencak Silat. Peraturan pertandingan ini telah disusun pada tahun 1973. Silat sekarang adalah secara rasmi termasuk sebagai sebahagian daripada Sukan Asia Tenggara.

Mesyuarat Perguruan Seni Silat Jawa Betawi di Rumah Guru Utama

Salam Perguruan kepada semua Anak Jawa Betawi SeMalaysia.
Alhamdulillah, semalam 8 Jun 2009,telah berlangsung satu mesyuarat Perguruan Seni Silat Jawa Betawi di rumah Guru Utama, Pak Ngah Cek Mie bin Cek Pa di Kampung Baru Padang Panjang, Pendang. Mesyuarat tersebut yang dihadiri oleh Pak Ngah Cek Mei sendiri sebagai Guru Utama Perguruan, Pak Tam Pie sebagai guru kanan, Cikgu Sobian, Cikgu Wan, Cikgu Ie ( Yang Dipertua Persatuan Seni Silat Melayu Negeri Kedah), Cikgu Zakaria dan jurulatih-jurulatih dari Pulau Pinang dan Kedah. Dalam mesyuarat tersebut, beberapa ketetapan telah dibuat.Antaranya:
  1. Pak Ngah Cek Mei adalah Guru Utama Perguruan dan dibantu oleh gurulatih-gurulatih yang lain.
  2. Pembinaan Ibu Gelanggang Perguruan Jawa Betawi akan dibina di perkarangan rumah Guru Utama. Sehubungan dengan itu, satu tabung akan ditubuhkan bagi menerima sumbangan dari ahli-ahli Perguruan Jawa Betawi dari seluruh Malaysia bagi pembinaan Ibu Gelanggang tersebut. Sebarang sumbangan akan dimasukkan ke dalam akaun Perguruan yang akan diwujudkan kelak.
  3. Pertambahan ahli baru akan dilakukan secara sistematik.

Butiran mesyuarat akan diwawarkan melalui minit mesyuarat yang akan diedarkan kelak melalui blog ini.

Sekian, wasallam.